csütörtök

Zöldbanánliszttel készült kenyér

Paleós életvitelem óta folyamatos kísérletezés folyik a kenyér kiváltására. Bár egyébként jól elvagyok kenyér nélkül. Ez régen is így volt, soha nem voltam túlságosan kenyeres szerencsére, de van egy két dolog, ami nehezen kivitelezhető kenyér nélkül pl. a szendvics, ami utazások során azért jó, ha van az ember lányánál éhenhalás ellen.
Jelenleg ezt a receptet szeretem a leginkább. Persze ezt is tovább fejlesztettem bonyolítottam. Nekem ez a mennyiség 3-4 napig elég (ha dupla mennyiséget sütök, akkor 1 hétig), ezalatt nem szárad ki, nem lesz szottyos (a tojás miatt ez a paleós kenyerek  esetében előfordulhat) a tészta texturája elég tömör (így nem esik össze hűlés közben), de ugyanakkor elég levegős is.

A recept:
3 db M-es tojás
40 g tápiókakeményítő
10 g bambuszrost
20 g szezámmagliszt
15 g gesztenyeliszt
45 g zöldbanánliszt
15 g útifű maghéj
2 ek. citromlé vagy almaecet
1/2 tk. só
1 tk. szódabikarbóna vagy foszfátmentes sütőpor
3 ek. kókuszolaj
1 dl víz

Elkészítése:A tojásokat felverjük, hozzáadjuk a vizet, citromlevet/ almaecetet és az olajat. Hozzáadjuk a száraz hozzávalókat: a liszteket, a sót és a szódabikarbónát és csomómentesen elkeverjük.
10 percig pihentetjük, majd egy szilikonos formába öntjük és 190 fokra előmelegített sütőben 50 perc alatt készre sütjük, rácson kihűtjük. 
A zöldbanánliszt a hagyományos alapanyagokkal sütők közt elég furcsának tűnhet, bevallom, mikor megjelent a piacon, én is fentartással fogadtam, pedig addigra azért edződtem a paleós alapanyagokkal kapcsolatos "furcsaságok" terén, de végül annyi jót olvastam róla, főleg autoimmun betegek esetében jó alapanyag, hogy végül én is kötélnek álltam, és nem bántam meg.
Házipatika.com -on ezt írják róla:
A zöld banánból készült liszttel tetszőlegesen helyettesíthetünk bármilyen lisztet, egyáltalán nincsen banán íze, és egy olyan rezisztens keményítőt tartalmaz, amely szervezetünkben rostként viselkedik. Emiatt vércukorszintünket is a megfelelő értéken tartja és tovább érezhetjük tőle teltebbnek, jóllakottabbnak. És van még egy jó hír! Mivel a rezisztens keményítőt a test nem tudja teljesen elnyelni, ezért az ezzel készült ételekből kevesebb kalóriát nyerhetünk ki.
A banánhoz hasonlóan a banánlisztnek magas kálium- és magnézium tartalma van, amely szívünk aktivitásának, illetve az idegeinknek és az izomaktivitásunknak tesz jót. Ugyan drágább a hagyományos liszteknél, de lassabban is fogy. A búzalisztes receptekkel összehasonlítva a banánlisztből csak háromnegyede kell az előírt mennyiségnek. Ami az ízét illeti, nagyon enyhén diós ízhatást produkál, emiatt smoothie-kbe és salátaöntetekbe is előszeretettel használják.
Mindemellett a gluténérzékenyek is használhatják és minden receptben kicserélhetik a búzalisztet a banánlisztre. A banánliszt keményítőtípusa és -tartalma is hasznos. A hagyományos kenyérben, tésztafélékben és burgonyában található keményítő hamar feldolgozódik a vékonybélben és így glükózként kerül a vérbe.
A zöldbanán liszttel tetszőlegesen helyettesíthetők más lisztek.
A rezisztens keményítő viszont nem mind a vékonybélben emésztődik meg, így a cukor sokkal lassabban kerül a vérbe, emiatt az inzulinszint sem emelkedik túlzottan. Emiatt vércukorszintünk sem esik le étkezés után olyan gyorsan és emiatt kevésbé leszünk éhesek. Ennek következtében nem csak az inzulinválasztásunk lassul le, hanem fogyókúránkban is segíthet.

Ennyi bevezető után íme a kenyér. Én most dupla mennyiséget sütöttem, így lett belőle egy kisebb gerincformára való, és egy cipó szerű kerek.
ez a kép a színhelyes a többi túl narancssárgás

A kenyér belsejének a textúrája

2 megjegyzés:

Luca írta...

Ezt tuti kipróbálom. Köszi Ancsa a receptet.

ancsapancsa írta...

Ajánlom